Lokale do wynajęcia w Darłowie, Kołobrzegu i Koszalinie. Na co zwrócić uwagę, by nie popełnić błędu?
Lokale do wynajęcia to bardzo szeroka kategoria nieruchomości, do której zaliczamy między innymi powierzchnie sklepowe, biurowe czy magazynowe. Co oczywiste, takich lokali szukają przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy potrzebują przestrzeni do prowadzenia swoich biznesów. Od dłuższego czasu obserwujemy znaczący wzrost zapotrzebowania na lokale do wynajęcia w Darłowie, Kołobrzegu oraz Koszalinie, dlatego sukcesywnie dołączamy te najciekawsze propozycje do oferty biura nieruchomości Prodaheim. Przy ich ocenie zawsze kierujemy się kluczowymi kwestiami, które mają znaczenie dla naszych klientów. Przygotowaliśmy poradnik, w którym dzielimy się wskazówkami na temat tego, jak z głową wybierać lokale użytkowe. Pomoże Ci on w podjęciu dobrej decyzji dla Twojej firmy.
Lokale do wynajęcia: cena nie może być najważniejszym czynnikiem
W przypadku nieruchomości komercyjnych, czyli właśnie lokali użytkowych, mamy do czynienia z dokładnie taką samą sytuacją, jak na rynku nieruchomości mieszkalnych. Za niską ceną zawsze kryją się jakieś istotne wady danej oferty. Zdecydowanie najczęściej chodzi o nieciekawą lokalizację.
O ile nie musi to mieć wielkiego znaczenia dla firmy, która potrzebuje tylko komfortowej przestrzeni biurowej i nie zamierza przyjmować w niej klientów, o tyle lokalizacja jest niezwykle istotna dla przedsiębiorców, którym zależy na dobrej widoczności, prestiżu oraz wygodnej komunikacji. Z tego też powodu większość firm szuka dziś lokali do wynajęcia w centrum Darłowa, Kołobrzegu i Koszalina, co znajduje odzwierciedlenie w ofercie biura nieruchomości Prodaheim.
Najtańsze lokale do wynajęcia we wspomnianych miastach z reguły są zlokalizowane w takich punktach, które nie sprzyjają promocji marki przedsiębiorstwa. Jest to niezwykle ważne w przypadku firm działających w branży turystycznej. Sklep z pamiątkami np. w Kołobrzegu jest świetnym biznesem, o ile turyści natrafią na niego spacerując centralnymi ulicami w kierunku morza. Jeśli natomiast uruchomimy go w znacznej odległości od linii brzegowej, to interes z pewnością się nie powiedzie, a przedsiębiorca szybko zapomni o tym, że udało mu się zaoszczędzić na czynszu.
Wielokrotnie już zdarzały się nam sytuacje, gdy zgłaszali się do nas klienci szukający lokalu użytkowego np. w Koszalinie, dysponujący mocno ograniczonym budżetem, ale jednocześnie mający dość sprecyzowane oczekiwania odnośnie do lokalizacji, standardu i oczywiście powierzchni. Po krótkiej analizie i otrzymaniu rzeczowych argumentów, sami zwiększali pierwotny budżet, mając świadomość, że trudno im będzie osiągnąć cele biznesowe w lokalu położonym np. na obrzeżach czy w mało atrakcyjnym sąsiedztwie.
Przeznaczenie lokalu użytkowego
Pojęcie „lokal użytkowy” jest mało precyzyjne, dlatego chcąc wynająć odpowiednią powierzchnię dla swojego biznesu warto dokładnie określić własne oczekiwania w rozmowie z pracownikiem agencji nieruchomości. Pozwoli to na wyszukanie takiego lokalu, który na pewno odpowiada potrzebom klienta.
Przykładowo: jeśli przedsiębiorca chce wynająć lokal pod sklep, to oczywiście nieruchomość powinna być zlokalizowana na parterze, w atrakcyjnym punkcie miasta, mile widziana będzie witryna oraz bezproblemowy dostęp do zaplecza.
Jeśli natomiast firma potrzebuje typowej powierzchni biurowej, to większe znaczenie mają inne szczegóły oferty, w tym:
- Miejsca parkingowe (najlepiej bezpłatne, przynajmniej dla kilku samochodów);
- Prestiżowa lokalizacja;
- Dostępność przystanków komunikacji miejskiej (dla niezmotoryzowanych klientów);
- Reprezentacyjny charakter budynku;
- Dostęp do wszystkich mediów, w tym szybkiego Internetu, najlepiej światłowodu;
- Bezpieczeństwo – mile widziana jest ochrona budynku, instalacja monitoringu wizyjnego oraz alarmowa;
- Całodobowy dostęp do budynku – firmy często pracują w niestandardowych godzinach, zdarza się, że pracownicy muszą pojawić się w biurze w weekend;
Dojazd
To bardzo ważna kwestia, na którą trzeba zwrócić baczną uwagę. Szczególnie, jeśli poszukiwany jest lokal do wynajęcia na biura. W takiej sytuacji zalecamy, aby upewnić się, że dojazd do nieruchomości nie jest bardzo kłopotliwy, nie wiąże się z koniecznością tracenia mnóstwa czasu w korkach, a do tego opcjonalnie jest możliwy za pośrednictwem środków komunikacji zbiorowej.
Opłaty
Warto pamiętać, że bardzo rzadko w cenie czynszu za lokal użytkowy ujęte są już wszystkie opłaty. Znacznie częściej przedsiębiorca musi się liczyć z tym, że po stronie jego kosztów pojawią się jeszcze wydatki za wodę, prąd, ogrzewanie, wywóz śmieci czy utrzymanie czystości w częściach wspólnych budynku. Te opłaty potrafią nawet przewyższyć wysokość czynszu, dlatego radzimy dwa razy o wszystko dopytać.
Oczywiście korzystając z pośrednictwa biura nieruchomości Prodaheim nie musisz się przejmować żadnymi nieprzewidzianymi, czy tym bardziej ukrytymi kosztami. Bardzo dokładnie przeanalizujemy wyszukaną ofertę również pod kątem opłat, oferując Ci przy tym profesjonalne wsparcie na etapie ewentualnych negocjacji cenowych z właścicielem.